Författare Ämne: Husregler för Mordheim  (läst 3712 gånger)

Utloggad lego

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1875
    • MSN Messenger - esajv@msn.com
    • Visa profil
Husregler för Mordheim
« skrivet: 1 augusti 2009 kl. 12:46:24 »
1. WYSIWYG. What you see is what you get. Alla större vapen och skydd ska finnas på modellen. Behövs ej för slings, daggers och liknande mindre vapen, men t ex pistoler, svärd osv...

2. Extra handvapen eller liknande (pistol, whip, osv) som ger +1 attack, ger dessutom -1 to hit på attackerna. Detta under förutsättning att man väljer att använda det som ett extra vapen, inte bara är utrustad med det.

3. Man får skjuta in i närstrid endast om dina egna krigare är stunned eller knocked down, och inga andra av dina egna krigare står upp.

4. Högre styrka för att sänka armour save. Styrka 5 ger -1 på save, osv...
Armour piercing ger alltid en extra -1 på armour saven.

5. Sling går ej att skjuta multiply shots med längre.

6. Alla hired swords, equipments och vapen som finns utskrivna i Mordheimboken och Mordheim Annual 2002 är tillåtna.

7. Dramatis Personae är ej tillåtna.

8. Dwarfs får springa med fiender inom 8"

9. Free dagger får ej säljas.

10. Det finns ingen Short/Longe Range på Pistoler

11. Skillen Eagel Eye ger bara +3" på pistoler.
« Senast ändrad: 2 februari 2010 kl. 20:54:16 av lego »

Utloggad lego

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1875
    • MSN Messenger - esajv@msn.com
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2010 kl. 23:15:58 »
Vad jag såg idag, som jag inte visste om förut är att det finns ett long range för pistoler. det står inte i boken att pistoler är undantagna från longrange. så det verkar vara så tyvärr.

Utloggad beorn

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 1137
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2010 kl. 09:39:21 »
Hej ändrade lite i punkt 1. anser att det räcker med -1 to hit på attack nr 2 (spelaren väljer innan han slår) tycker det borde bli lite mer rätt eller?

8. Jag vill klargöra att den är något man inte kan sälja för att snika till sej extra guld, alla måste ha en dagger vad ska man annars äta med, när man köpt annan utrustning vapen osv. så stryks den bara ur listan. och om man säljer eller blir av med utrustning så det finns plats för den så kommer den tillbaka gratis!

9. Det är ett för stort minus att slå sist och dom som bär dom här vapnen bör vara experter på att använda dom här, detta gör kanshe vapenvalet lite mer spritt (inte bara extra handvapen) och möjligheten att slå ner tuffa hjältar och monster lättare.

Utloggad Asgard

  • Kassör Slättens Förkämpar
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 1775
  • Ā swallow!?
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2010 kl. 10:29:32 »
Bra Björn!

Men jag tycker -1 på båda attackerna. Annars kommer vi ändå se en massa dagger-dagger/sword-dagger gubbar slåss. Med -1 får du antingen vara riktigt bra eller räkna med att missa mera för att få in extra träffarna...

Resten bra.

MVH Anders
Ah don' wanna talk to you no more, you empty-headed animal food-trough wiper! 
Ah fart in your general direction! 
Your mother was a hamster, and your father smelt of elderberries!

Utloggad lego

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1875
    • MSN Messenger - esajv@msn.com
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2010 kl. 17:44:02 »
jag tycker rent utav skit att det ska finnas longe range på något som skjuter 6" och 10". det är ju pissdåligt.

jag vet inte men jag tcker nog att GW ska slå sist som det står i reglerna. eftersom det blir för lätt för en spelare att sätta lockbeten som man måste charge först och sedan countercharga med sina GW snubbar. detta kommer ju utav att det inte finns något overrun i spelet.

minus för 2h weap ska vara -1 på bägge vapnen

Utloggad beorn

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 1137
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2010 kl. 11:13:00 »
Ok vi kör med att det blir minus för 2h weap och det ska vara -1 på bägge vapnen.

När det gäller Great weapon så håller jag med dej Hoff till en viss del, men det finns i princip ingen vits med att ha great weapon nu. Risken att bli nerslagen innan du får slå är för stor, sen är kostnaden för vapnet högre 15 gold, det är väldigt dyrt. jag tycker vi kan testa?

Utloggad Asgard

  • Kassör Slättens Förkämpar
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 1775
  • Ā swallow!?
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2010 kl. 15:16:03 »
Därför är Great Weapon bra...
Du sätter GW på dina T4 killar (eller tjejer).
Den gubben tål stryk bättre och kan sen veva till med sin S5/S6 attack
15 guld är dyrt men ack så bra att ha +2 i styrka hela tiden, se flagellanterna.

MVH Anders
Ah don' wanna talk to you no more, you empty-headed animal food-trough wiper! 
Ah fart in your general direction! 
Your mother was a hamster, and your father smelt of elderberries!

Utloggad lego

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1875
    • MSN Messenger - esajv@msn.com
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2010 kl. 18:25:48 »
fast det finns ju skills som är strongman vilket gör att man slår i vanlig ordning med GW eller hur? och på så sätt slipper vi göra den skillen värdelös.

Vi är verkar ju överens på 2h weap delen, men vad säger ni om pistolerna?

Utloggad Asgard

  • Kassör Slättens Förkämpar
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 1775
  • Ā swallow!?
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2010 kl. 18:50:16 »
Både och...

Pitolerna är ju koola i sig och inte direkt avgörande som de är idag. Jag kan tänka mig ingen long range på dom, liknande kastvapen...

MVH Anders
Ah don' wanna talk to you no more, you empty-headed animal food-trough wiper! 
Ah fart in your general direction! 
Your mother was a hamster, and your father smelt of elderberries!

Utloggad lego

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1875
    • MSN Messenger - esajv@msn.com
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2010 kl. 19:29:47 »
vi ska försöka spika reglerna tills onsdag kväll så jag kan med ett papper med reglerna utskrivna så alla vet vad som gäller.

Utloggad Backstabber

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1162
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2010 kl. 22:13:34 »
Jag tycker det var bra sist med -1 to hit med 2 vapen,great weapon tycker jag att det ska slå sist, precis som Lego säger annars ingen mening med strongman.
Pistoler är inte så bra så ta bort minuset för long range.(larvigt att man får minus när man står 3 inch bort typ 3 meter.men en slunga kan kasta 18 inches, annars kan man sänka slungans range till 10 inches )

Utloggad lego

  • SF Member
  • Hero Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1875
    • MSN Messenger - esajv@msn.com
    • Visa profil
SV: Husregler för Mordheim
« Svar #11 skrivet: 2 februari 2010 kl. 20:54:49 »
Jag la till en ny regel idag.

11. Skillen Eagel Eye ger bara +3" på pistoler.